Preloader Icon

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۵

اظهارنامه ارزش افزوده چیست
0 دیدگاه
02 مهر 1405

زمانی که صحبت از مالیات بر ارزش افزوده در میان باشد، قطعاً میزان پرداخت مالیات توسط مودی حائز اهمیت خواهد بود. برای محاسبه این نرخ علاوه بر مبلغ فروش، نرخ مالیات و مالیات پرداخت‌شده بابت خریدهای مرتبط با فعالیت نیز در محاسبه نهایی نقش مهمی ایفا می‌نمایند. به همین دلیل دانستن روش صحیح محاسبه مالیات بر ارزش افزوده اهمیت زیادی دارد. البته اگر شما هنوز نمی‌دانید اظهارنامه ارزش افزوده چیست یا با نحوه ثبت آن آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید. حال اگر همچنان درباره کاربرد و تفاوت اظهارنامه عملکرد و ارزش افزوده ابهام دارید، می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این دو اظهارنامه، مقاله مرتبط با آن را مطالعه نمایید.

ما در ادامه این مقاله مرحله به مرحله سراغ فرمول محاسبه می‌رویم، با یک مثال واقعی موضوع را واضح‌تر کرده، مالیات‌های قابل کسر را بررسی می‌کنیم و در نهایت اشتباهات رایجی را مرور خواهیم کرد که ممکن است این فرایند را پیچیده کنند!

فرمول محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده چیست؟

اگر می‌خواهید از میزان مبلغ پرداختی در پایان دوره مالیاتی آگاه شوید، لازم نیست وارد محاسبات پیچیده شوید! طی محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، اصل موضوع مقایسه مالیات دریافتی از فروش‌ها و پرداخت برای خرید های مرتبط خواهد بود. البته باید بدانید که برای این محاسبه، دو روش تحت عنوان روش تفریقی مستقیم و روش تفریقی غیر مستقیم یا صورت‌حسابی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

روش تفریقی مستقیم 

طریقه محاسبه 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده در روش تفریقی مستقیم به شرح ذیل است:

مرحله اول: مشخص کردن مبلغ خرید و فروش

ابتدا مبلغی را که برای خرید کالا یا مواد اولیه پرداخت کرده‌ و مبلغی را که کالا را فروخته‌اید، مشخص نمایید.

مرحله دوم: محاسبه مابه‌التفاوت خرید و فروش

مبلغ خرید را از مبلغ فروش کم کنید تا میزان ارزش ایجاد شده در این مرحله به دست بیاید.

مرحله سوم: اعمال نرخ مالیات

مبلغ به‌دست‌آمده در مرحله قبل را در نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده ضرب کنید تا مالیات مربوط به ارزش ایجاد شده محاسبه شود.

روش تفریقی غیر مستقیم یا صورت‌حسابی

جالب است بدانید در ایران، طریقه محاسبه 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده به روش تفریقی غیر مستقیم بوده و به شرح ذیل است:

مرحله اول: پرداخت مالیات هنگام خرید

شما هنگام خرید کالا، مواد اولیه یا خدمات مشمول مالیات، علاوه بر مبلغ اصلی معامله؛ مالیات بر ارزش‌افزوده آن را نیز به فروشنده پرداخت می‌کنید. مبلغ این مالیات باید در صورتحساب معامله ثبت شده باشد.

مرحله دوم: دریافت مالیات هنگام فروش

زمانی که کالا یا خدمات خود را می‌فروشید، علاوه بر مبلغ اصلی فروش، مالیات بر ارزش‌افزوده مربوط به معامله را نیز از خریدار دریافت می‌کنید. این مبلغ در صورتحساب فروش ثبت می‌شود.

مرحله سوم: محاسبه مابه‌التفاوت مالیات

در نهایت مالیاتی را که بابت خریدهای قابل کسر پرداخت کرده‌اید، از مالیاتی که بابت فروش از مشتری دریافت کرده‌اید کسر می‌کنید.

مرحله چهارم: تعیین مبلغ قابل پرداخت

اگر مالیات دریافت‌شده از مالیات قابل کسرِ پرداخت‌شده بیشتر باشد، مابه‌التفاوت آن به‌عنوان مالیات قابل پرداخت محاسبه می‌شود.

اگر مالیات پرداختی بیشتر باشد؛ چه؟

اگر مبلغ مالیات قابل کسر از مالیات ستانده بیشتر شود، بر اساس مقررات مازاد ایجاد شده می‌تواند به دوره مالیاتی بعد منتقل شده یا در صورت وجود شرایط قانونی، برای استرداد آن اقدام شود.

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده | های حساب

مثال عددی محاسبه ارزش‌افزوده

تصور کنید یک فروشنده، کالایی را به مبلغ ۵۰ میلیون تومان خریداری می‌کند. مالیات بر ارزش‌افزوده این خرید با نرخ ۱۰ درصد، ۵ میلیون تومان است؛ بنابراین فروشنده در مجموع ۵۵ میلیون تومان به فروشنده قبلی پرداخت کرده و حال همان کالا را به مبلغ ۸۰ میلیون تومان به مشتری می‌فروشد. مالیات بر ارزش‌افزوده این فروش نیز با نرخ ۱۰ درصد، ۸ میلیون تومان خواهد بود و مبلغ کل فاکتور به ۸۸ میلیون تومان می‌رسد.

هم اکنون در این مرحله، نوبت به محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قابل پرداخت می‌رسد:

مرحله اول: محاسبه مالیات خرید

۵۰،۰۰۰،۰۰۰ × ۱۰٪ = ۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مرحله دوم: محاسبه مالیات فروش

۸۰،۰۰۰،۰۰۰ × ۱۰٪ = ۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مرحله سوم: کسر مالیات خرید از مالیات فروش

۸،۰۰۰،۰۰۰ − ۵،۰۰۰،۰۰۰ = ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مرحله چهارم: تعیین مالیات قابل پرداخت

در این مثال، فروشنده باید ۳ میلیون تومان مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت نماید.

در واقع فروشنده هنگام خرید ۵ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده و هنگام فروش ۸ میلیون تومان مالیات از مشتری دریافت کرده است. بنابراین در محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، فقط مابه‌التفاوت این دو رقم یعنی ۳ میلیون تومان باقی می‌ماند. البته باید بدانید در این مثال، نرخ ۱۰ درصد برای هر دو معامله در نظر گرفته شده و هر دو معامله نیز مشمول نرخ عمومی فرض شده‌اند. می‌بایست در معاملات واقعی، پیش از محاسبه مالیات بر ارزش افزوده باید وضعیت مالیاتی کالا یا خدمت و نرخ قابل اعمال آن بررسی شود؛ چرا که همه کالاها و خدمات الزاماً مشمول یک نرخ نیستند!

تفاوت مالیات ستانده و مالیات داده‌شده در محاسبه

زمانی که نوبت به محاسبه مالیات بر ارزش افزوده می‌رسد، شما باید دو عدد اصلی را از هم تفکیک کنید: 

  • مالیاتی که هنگام فروش از مشتری دریافت کرده‌اید
  • مالیاتی که هنگام خرید خودتان پرداخت کرده‌اید

اگرچه این دو مبلغ در محاسبه نهایی نقش دارند، اما از نظر زمان پرداخت، منبع دریافت و نحوه ثبت با یکدیگر متفاوت‌ هستند.

مورد مقایسه

مالیات ستانده

مالیات داده‌شده

تعریف

مالیاتی که هنگام فروش کالا یا خدمات، از خریدار دریافت می‌کنید.

مالیاتی که هنگام خرید کالا، خدمات یا نهاده‌های مرتبط با فعالیت به فروشنده پرداخت کرده‌اید.

زمان ایجاد

هنگام فروش کالا یا ارائه خدمت ایجاد می‌شود.

هنگام خرید کالا یا دریافت خدمت ایجاد می‌شود.

پرداخت‌کننده اولیه

مشتری یا خریدار، این مبلغ را همراه با مبلغ اصلی معامله پرداخت می‌کند.

خود کسب‌وکار این مبلغ را هنگام خرید به فروشنده پرداخت می‌کند.

دریافت‌کننده اولیه

فروشنده مالیات را از مشتری دریافت می‌کند.

فروشنده یا ارائه‌دهنده خدمت، مالیات را از کسب‌وکار خریدار دریافت می‌کند.

نقش در محاسبه نهایی

به مبلغ مالیات قابل پرداخت اضافه می‌شود.

در صورت داشتن شرایط قانونی، از مالیات ستانده کسر می‌شود.

مبنای ثبت

صورتحساب‌های فروش

صورتحساب‌های خرید

چه مواردی در محاسبه نهایی مالیات قابل کسر است؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، آن است که بدانید کدام مالیات‌های پرداخت‌شده هنگام خرید، قابلیت کسر از مالیات فروش را دارند! بنابراین حین محاسبه مالیات بر ارزش افزوده مواردی مانند مالیات پرداخت‌شده بابت خرید کالا، مواد اولیه، خدمات و سایر موارد، می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط قانونی در محاسبه اعتبار مالیاتی مورد استفاده قرار گیرند.

وضعیت خرید یا هزینه

امکان کسر از مالیات فروش

خرید کالا یا خدمات مورد نیاز برای فعالیت اقتصادی

قابل کسر، با رعایت شرایط قانونی

خرید مواد اولیه و نهاده‌های مرتبط با فعالیت

قابل کسر، با رعایت شرایط قانونی

خرید کالا یا خدمات غیر مرتبط با فعالیت اقتصادی

قابل کسر نیست

مالیات و عوارض مربوط به معاملات و مواردی که قانون برای آنها اعتبار مالیاتی را نمی‌پذیرد

قابل کسر نیست

مالیات پرداختی مربوط به خریدهای فاقد مستندات و الزامات قانونی لازم

ممکن است قابل پذیرش نباشد

اشتباهات رایج در محاسبه ارزش‌افزوده

حین محاسبه مالیات بر ارزش افزوده حتی وجود یک اشتباه کوچک در ثبت اطلاعات خرید و فروش می‌تواند مبلغ نهایی مالیات را تغییر دهد! در این زمان برخی از خطاها به دلیل بی‌دقتی اتفاق افتاده و بعضی دیگر اغلب زمانی دیده می‌شوند که تعداد معاملات زیاد بوده یا کسب‌وکار با کالاها و خدمات مختلفی سروکار داشته باشد. حال در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین این اشتباهات آشنا شوید:

کسر نادرست مالیات داده‌شده

یکی از اشتباهات رایج آن بوده که مودی هر مبلغی را که بابت مالیات خرید پرداخت کرده، بدون بررسی شرایط قانونی از مالیات فروش کسر نماید. در حالی که باید بدانید تنها مالیات خریدهای واجد شرایط می‌تواند به‌عنوان اعتبار مالیاتی در محاسبات لحاظ شود! بنابراین در محاسبه مالیات بر ارزش افزوده باید پیش از کسر مالیات خرید، ارتباط آن با فعالیت اقتصادی و مدارک مربوط به معامله بررسی گردد.

استفاده از نرخ اشتباه برای کالا یا خدمت

الزاماً همه کالاها و خدمات شرایط و نرخ یکسانی ندارند! ثبت یک نرخ ثابت برای تمام معاملات، بدون بررسی وضعیت هر کالا یا خدمت، می‌تواند باعث شود مالیات فروش یا اعتبار مالیاتی به شکل نادرست محاسبه شود.

محاسبه مالیات بر مبنای مبلغ اشتباه

گاهی مبلغ اصلی معامله با مبلغی که باید مبنای محاسبه مالیات قرار بگیرد، اشتباه گرفته می‌شود. تخفیف‌ها، برگشت از فروش یا اصلاحات مربوط به معامله نیز می‌توانند روی مبلغ نهایی اثرگذار باشند. بنابراین استفاده از یک عدد نادرست در محاسبات اولیه، تمام نتیجه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بی‌توجهی به صورتحساب‌ها و اسناد خرید و فروش

برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده نمی‌توان تنها به جمع تقریبی مبالغ خرید و فروش بسنده کرد! در نظر داشته باشید اطلاعات معاملات باید با صورتحساب‌ها و اسناد مربوط هماهنگ باشد. عدم وجود یا ثبت ناقص اطلاعات می‌تواند باعث عدم شناسایی درست و اصولی بخشی از مالیات قابل کسر شود.

ثبت و محاسبه دستی حجم زیادی از معاملات

زمانی که تعداد فاکتورها و تراکنش‌ها افزایش می‌یابد، کنترل دستی اطلاعات احتمال خطا را افزایش می‌دهد. در نتیجه اگر کسب و کار شما با نرخ‌های متفاوت، خریدهای متعدد و اصلاحات فروش سروکار دارد؛ بهترین راهکار استفاده از دانش و مهارت فردی متخصص به منظور مدیریت و سامان‌دهی این اطلاعات و کاهش خطاهای محاسباتی خواهد بود.

به تعویق انداختن بررسی محاسبات تا پایان دوره

اگر بررسی اطلاعات به روزهای پایانی دوره موکول شود، یافتن مغایرت‌ها و اصلاح اشتباهات دشوارتر خواهد شد؛ در نتیجه بررسی منظم اطلاعات در طول دوره، احتمال خطا در محاسبه نهایی را کاهش می‌دهد. البته باید بدانید زمانی که حجم تراکنش‌ها زیاد بوده یا کالاها نرخ‌های متفاوتی داشته باشند، یافتن مغایرت‌ها به‌تنهایی کار ساده‌ای نیست! در چنین شرایطی کارشناسان های‌حساب با بررسی دقیق اسناد و محاسبات شما، این فرآیند را ساده‌تر می‌کنند تا با اطمینان بیشتری برای ارسال اظهارنامه ارزش‌افزوده اقدام کنید.

اشتباهات رایج محاسبه ارزش‌افزوده

جمع بندی

در پایان می‌دانید که برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده باید مالیات ستانده از فروش را با مالیات داده‌شده بابت خریدهای قابل کسر، مقایسه نمایید. در نظر داشته باشید مواردی چون دقت در ثبت معاملات، استفاده از نرخ درست و تشخیص مبالغ قابل کسر، سبب می‌شوند مبلغ نهایی مالیات را دقیق‌تر محاسبه نموده و احتمال خطا در اظهارنامه کاهش پیدا کند.

سوالات متداول محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

مهم‌ترین خطا در محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده چیست؟

یکی از خطاهای رایج، کسر مالیات خریدی بوده که شرایط لازم برای کسر شدن را ندارد. استفاده از نرخ نادرست یا محاسبه مالیات بر مبنای مبلغ اشتباه فروش نیز می‌تواند باعث اختلاف در مبلغ نهایی شود!

آیا نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده برای همه کالاها و خدمات یکسان است؟

خیر، چرا که ممکن است برخی کالاها و خدمات نرخ یا مقررات متفاوتی داشته باشند. بنابراین هنگام محاسبه باید نرخ مربوط به هر مورد را بررسی کرد.

اگر مالیات خرید بیشتر از مالیات فروش باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

در چنین شرایطی مبلغ مالیات قابل پرداخت صفر شده و مازاد مالیات پرداختی، با در نظر داشتن شرایط و مقررات مربوط، می‌تواند در دوره‌های بعد منظور یا طبق ضوابط قانونی مسترد شود.

آیا مالیات پرداخت‌شده هنگام خرید از مالیات فروش کسر می‌شود؟

اگر مالیات خرید مربوط به فعالیت اقتصادی مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده بوده و شرایط قانونی لازم را دارا باشد، می‌تواند از مالیات ستانده کسر شود.

فرمول محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده چیست؟

مبلغ نهایی فاکتور = مبلغ قبل از مالیات + مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده = مبلغ کالا یا خدمات قبل از مالیات × ۱۰٪

دسته بندی‌ها:

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *